
Naar aanleiding van het vertrek van Mario Been bij Feyenoord, kwam Rob Hoogland in De Telegraaf met een bijzondere column over ‘koppen’.
(Laat weten als u het gemist heeft: we mailen het u met plezier)
Überhaupt verbazen mij vele koppen en de erbij behorende tekst. Koppen in advertenties of in brieven. Soms een positieve verbazing (zie het artikel van Rob), soms een minder positieve.
Als een telecomleverancier in een mailing de kop ‘Even als ondernemers onder elkaar’ plaatst, dan heeft hij zeker mijn aandacht. Ik lees vervolgens een aanbieding die ik niet zou mogen missen.
Echter, ik heb ook ervaringen met dezelfde leverancier en die waren helemaal niet zo positief. Sterker, deze ervaringen stonden lijnrecht tegenover hun zelfbenoemde kwaliteiten in die advertentie.
Toch maar even googelen naar de afzender van de mailing. En wat blijkt? Zoals het eruit ziet, is deze persoon gewoon altijd in loondienst geweest. Niets mis mee, maar ‘ondernemer zijn’ is toch wat anders dan ‘ondernemend zijn’. Dan komt bij mij toch ineens het spreekwoord ‘veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven’ naar boven. Hoe geloofwaardig is die aanbieding dan? Tsja…
Waarom iets mooier maken dan het in de praktijk is? Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Lekker eenvoudig. Ik ben ervan overtuigd dat veel klanten zich dan ‘serieus genomen’ voelen, in plaats van ‘genomen’.
Ik wens u een prachtige augustusmaand en tot de volgende keer. En mijn aanhef dan? Misschien is het beter niet alles te geloven wat er geschreven wordt, maar te kijken wat er in de praktijk gebeurt.
Hartelijke groet,
Guus Lakeman